Ohlášení živnosti volné | Jak založit živnost? | Veškeré povinnosti | 1.díl

Ohlášení živnosti

Abychom se mohli i nadále vyvíjet vpřed a dosahovat zvyšování kvality našich stránek, ohlásili jsme volnou živnost na živnostenském úřadě. Založení živnosti není nic složitého, ale když už tím procházíme, rádi bychom se s Vámi podělili, jak na to. Na internetu jsme opět našli pár kusých informací, ale nic pořádného z praxe. Tak jsme si řekli, že někomu, koho čeká to samé, ulehčíme práci, nebo vytvoříme jakýsi přehled. Pokusíme se krok po kroku vysvětlit, co založení živnosti obnáší – co Vás čeká a nemine, čemu předejít, jak ušetřit Váš čas. Na co jsme narazili a nebyli jsme si 100% jisti. Celé kolečko ohlášení živnosti + povinnosti s tím související můžete najít právě v tomto příspěvku. Tak pojďme na to!


Ohlášení živnosti volné | Jak založit živnost? | Co Vás čeká a nemine?

     Ohlášení živnosti není jen o vyplnění formuláře na živnostenském úřadě. Musíte toho udělat trochu více. Ale nemějte obavy, není to nic složitého. Projdeme to spolu. Zde je výčet toho, co byste měli ze zákona udělat při žádosti o volnou živnost a do 8 pracovních dní po nahlášení na živnostenském úřadu:

  1. Ohlášení živnosti volné na živnostenském úřadě (ŽÚ)
  2. Založení bankovního účtu pro podnikatele (BÚP)
  3. Daňová registrace na příslušném finančním úřadě (FÚ)
  4. Oznámení na okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ)
  5. Oznámení zdravotní pojišťovně (ZP)

Obsahová náplň jednotlivých činností – živnosti volné

     Pro doplnění vkládám ještě odkaz na portál veřejné správy. Když si nejste na začátku jisti, jaké živnosti budete chtít na živnostenském úřadě ohlašovat, mohla by Vám s tím tato obsahová náplň jednotlivých činností pomoci. Odkaz zde. Já jsem upřímně dle názvů nevěděl, tento popis mi pomohl.


1) Živnostenský úřad

A) Jednotný registrační formulář (JRF)

     Ještě než jsem se vydal na ŽÚ, zjistil jsem, že existuje Jednotný registrační formulář (JRF) – odkaz na formulář ve formátu .pdf. Myslel jsem si, že je možné jej použít a ušetřit si cestu na každý úřad zvlášt (1.-4.). K tomu jsem použil pokynů k JRF a seznamu oborů činností náležejících do živnosti volné. Výčet živností volných je nutné si dopředu promyslet. Dle zákona je žadatel povinen vymezit předmět podnikání s dostatečnou určitostí a přesností. Takže odškrtat celý seznam není úplně dle zákona. Navíc je to nesmyslné, neboť rozšíření Vašich oborů činnosti volné živnosti je, jak uvádím ve Správních poplatcích, zadarmo. Formulář jsem vyplnil a považoval jsem to za vyřešené. Myslel jsem, že slovo „jednotný“ je ve formuláři výrazem, který může vyřešit obcházení úřadů. 


B) Každý úřad raději osobně (doporučení)

     Na obecní živnostenský úřad se vydáte do oddělení registrace živností. Nezapomeňte tam jít v úředních hodinách. Nejlepší jsou většinou pondělky, středy a pátky. V Českých Budějovicích to je historická budova radnice na nám. Přemysla Otakara II. v 1. patře. Většinou se orientujete dle prvního písmena Vašeho příjmení. Každá úřednice spravuje nějaká písmena.

     Úřednice ŽÚ mi použití formuláře JRF rozmluvila, a také jsem zjistil, že to není například u FÚ dost dobře možné*. A to z toho důvodu, že JRF je sice dobrá věc, je ale spíše stavěna na koncepční model žadatele, tj. někoho, kdo žádá o živnost – je současně zaměstnancem a sociální a zdravotní pojištění za něj platí zaměstnavatel. Tomuto ideálnímu stavu žadatele odpovídá málokdo.

     Dle slov úřednice je lepší dojít si na každý úřad osobně. Jiná je situace, když pobíráte rodičovský příspěvek a žádáte o založení živnosti, než když jste zaměstnaný. Já sám jsem měl dobrý pocit, když jsem svoji situaci každému úředníkovi vysvětlil a poradil se s ním osobně. Byl jsem si tak jistý, že nedojde k nějaké chybě či ke zbytečné komplikaci a dodatečnému řešení s případným sankcionováním. Raději jsem se na některé věci zeptal 2x, abych si byl jistý. Takže mé doporučení je dojít si na každý úřad osobně. Nezabere to tolik času, jak si může člověk myslet.   


C) Vyplnili jsme formulář společně 

     Zřejmě stejný formulář (JRF) jsem společně s úřednicí vyplňovali elektronicky. Paní se mě vyptávala na informace a současně je vyplňovala do žádosti. Šlo to hodně rychle a já byl příjemně překvapen tímto přístupem (údajně na více úřadech). Žádost paní vytiskla, já ji zkontroloval. Za 1 týden je možné obdržet Výpis z živnostenského rejstříku a Vyrozumění o zápisu údajů o provozovně do ŽÚ buď poštou a nebo prostřednictvím datové schránky. Já datovou schránku ještě nemám, tak jsem jej za týden obdržel poštou.


D) Správní poplatky pro ohlášení živnosti

     Za ohlášení zaplatíte na ŽÚ správní poplatek ve výši 1.000 Kč. Pošlou Vás na pokladnu, originál si necháte a kopii donesete zpátky úřednici. Pokud chcete doplnit nějaký údaj, například Váš titul, doplatíte 100 Kč. Titul je nutné mít buď na občanském průkazu, a nebo mít s sebou diplom v originálu, aby bylo možné to ověřit.

     Zde jsem narazil ještě na jednu rozporuplnou informaci, či z mé strany nepochopení pojmů. Na našem magistrátu je uvedená věta: „Další ohlášení živnosti (přidání nových živností ke stávajícím) stojí 500 Kč.“ Myslel jsem si, že když budu chtít výčet svých volných činností rozšířit, budu za to platit navíc 500 Kč. To jsem ale špatně pochopil vysvětlení živnostenského úřadu. Spíše bych ale označil text ŽÚ, který poplatek vysvětluje, za zmatečný či dvousečný – je těžké jej pochopit – jak to vlastně autor myslel. Pokud budete chtít rozšířit výčet oborů Vašich činností volné živnosti, jedná se pouze o rozšíření, a to není zpoplatněno. Je to tedy zadarmo. To stejné platí pro vyjmutí oborů činností. 


Kdy jít po ohlášení živnosti (ŽÚ) na zbylé úřady?

     Ve chvíli, kdy jsem měl v ruce výpis a bylo zapsání mé živnosti (mého IČO) vidět i v ARESu (Administrativní registr ekonomických subjektů), šel jsem na další úřady. Doporučuji stejný postup. Bez výpisu ze živnostenského rejstříku a bez propsání IČO v systému Ministerstva financí ČR (MFČR) v ARESu to nemá smysl. Není potřeba spěchat, počkejte si. IČO budete potřebovat pro nahlášení na úřadech i při založení bankovního účtu – podnikatelského (BÚ). 


2) Bankovní účet pro podnikatele (BÚP)

2.1) Založte si bankovní účet pro podnikatele zvlášť

     Doporučuji založit si pro živnost zvlášť bankovní účet pro podnikatele. Nemá smysl propojovat svůj osobní bankovní účet s podnikáním. Je v tom akorát nepořádek a bankám se to moc nelíbí, pokud žádáte o úvěry (spotřebitelské, hypoteční). Navíc vidím nespornou výhodu v účetnictví. Pokud máte příjmy a výdaje zvlášť na účtě pro podnikání, usnadníte sobě i účetní práci. Jinak rozdíl mezi podnikatelským a osobním účtem je pouze v jeho názvu a způsobu danění úroků. Na podnikatelském účtě je většinou minimální úročení, které banka nedaní. Na rozdíl od osobního účtu, kde banka automaticky klientovi daní úrok 15%. Klient se nemusí o nic starat. Ale zpátky k věci. 


2.2) Žádost o podnikatelský účet, když je IČO v ARESu

     Když půjdete založit bankovní účet pro podnikatele, nejprve si počkejte, až obdržíte od ŽÚ Výpis ze živnostenského rejstříku. Poté si zkontrolujte, že je Vaše IČO viditelné i přes aplikaci MF v ARESu. Teprve poté až uvidíte, že jste veřejně viditelní v ARESu (když se v aplikaci najdete), zajděte do banky. Já jsem šel do banky před ohlášením živnosti a byla to zbytečná cesta. Bez IČO v systému Vám podnikatelský účet nezaloží. I když jsem se informoval, že je možné založit si účet pro fyzickou osobu a zažádat o změnu na podnikatelský. Je to ale zbytečné. Stačí si počkat. 


2.3) Účet bez poplatků

     Doporučujeme založit si účet bez poplatků. Sami jsme si zašli do banky, kde máme vedení účtu, internetbanky, debetní karty, veškeré příkazy, vše zdarma. Kromě některých nestandardních služeb nás měsíční poplatky budou stát 0,- Kč. 


3) Finanční úřad (FÚ)

     Takže teď už máte v ruce výpis z živnostenského rejstříku (VzŽR) i číslo bankovního účtu pro podnikatele (BÚP) a občanský průkaz (OP). Teď se můžeme vydat osobně na finanční úřad k registraci fyzických osob k dani z příjmu. S úřednicí jsem společně ručně vyplnil Přihlášku k registraci pro fyzickou osobu. Paní mi vše ochotně vysvětlila a také jsem se jí vyptal na to, které všechny úřady mám ještě navštívit. Asi jsem měl štěstí, ale vše mi bylo srozumitelně a mile sděleno. 


Daňové identifikační číslo (DIČ)

     Asi po 14 dnech mi přišlo rozhodnutí FÚ o registraci k dani z příjmů jakožto poplatníka daně z příjmů – díky tomu jsem získal DIČ. To je to číslo, kterému předchází CZ……….(většinou za CZ je uvedené rodné číslo poplatníka). 


Povinnost

     Na FÚ máte povinnost nejpozději do 31.3. podat Daňové přiznání, na základě kterého Vám bude vypočtena daň z příjmu fyzických osob, kterou budete muset zaplatit (nebo nebudete v případě ztráty platit nic). 


 4) Okresní správa sociálního zabezpečení (OSSZ)

     K osobní návštěvě na OSSZ zajdete na oddělení pro OSVČ. Tady jsem použil bezdotykového pořadníku (displeje). Je to skvělý nástroj – to se musí nechat. Opět stačí vzít si s sebou výpis z živnostenského rejstříku, číslo bankovního účtu a občanský průkaz. Není potřeba čekat na DIČ. Společně s úřednicí jsem vyplnil „Oznámení o zahájení (ukončení) samostatné výdělečné činnosti OSVČ“ a „Přihlášku k důchodovému a nemocenskému pojištění OSVČ“.


Minimální záloha

     Paní mi rovnou dala dopis (A4), kde Vám OSSZ sděluje Vaše variabilní číslo a číslo účtu pro placení důchodového pojištění + informaci kdy je nutné zaplatit minimální výši zálohy na sociální pojištění (výpis plánu plateb záloh pro rok 2016). Mně končí rodičovský příspěvek dne 30.11.2016. Mám tedy povinnost za prosinec (12/2016) zaplatit minimální výši 1972,- Kč nejpozději do 20.dne následujícího měsíce, tedy do 20.ledna 2017. Následující měsíce (leden, únor,…) je nutné také platit minimální výši 1972,- Kč do té doby, dokud nepodám „Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2015“. Tento formulář jsem obdržel společně s „Pokyny k vyplnění přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2015“. Bylo mi řečeno, že formulář pro rok 2016 zatím není, že stačí 15 přeškrtnout na 16. Každopádně opět paní připomněla, že v případě potřeby se mohu na ni obrátit. 


Povinnost

     Nejpozději do dubna 2017 je nutné tento formulář o Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ na OSSZ dodat. Na základě něj správa posoudí, zda je záloha dostatečná nebo se bude navyšovat. Minimum je pro každého 1972,- Kč. Pokud jste zaměstnaný a zároveň OSVČ, platí sociální pojištění za Vás zaměstnavatel. Pak se o to nemusíte vůbec starat.


5) Zdravotní pojišťovna (ZP)

     Opět s doklady VzŽR, č.BÚ a OP dojdete osobně na zdravotní pojišťovnu a vyplníte „Oznámení pojištěnce (FO) o zahájení (ukončení) samostatné výdělečné činnosti. Vzhledem k tomu, že do 30.11.2016 pobírám ještě rodičovský příspěvek, není možné dle ZP vypočítat zálohy.


Povinnost

     Proto je nutné nejprve počkat na podání Daňového přiznání na FÚ (nejpozději do konce března) a nejpozději do 30 dní od podání doložit na základě údajů z DP „Přehled OSVČ za rok 2016 pro pojišťovnu“. Na základě přehledu budou vypočteny zálohy pro rok 2017, které začnu platit následující měsíc od podání tohoto přehledu poštou, datovou schránkou či dodáním na klientské sekci. V tomto roce tedy platit nic nebudu a zřejmě nejdříve začnu platit až v květnu 2017. Vše jsem si ještě ověřil telefonicky na zdravotní pojišťovně (VŠEOB), což můžete také udělat. 


Další odkazy

Oznamovací povinnost při zahájení a v průběhu živnostenského podnikání – odkaz Ministerstva obchodu a průmyslu (MPO) – info o ohlášení živnosti + doklady ke stažení (JRF, seznam oborů činností náležejících do živnosti volné, přílohy, pokyny, přihlášky, oznámení, apod.),

Ohlášení všech živností – podrobnější info od Magistrátu v Českých Budějovicích – odkaz magistrátu Českých Budějovic – podrobnější info o ohlášení všech živností.


Cílem článku ohlášení živnosti

     Hlavním cílem tohoto článku bylo seznámit Vás s mojí zkušeností z terénu při ohlášení živnosti. Ohlášení živnosti je sice z pohledu úřadu dobře popsané, ale chybí tam ten pohled běžného smrtelníka. Tento postup či návod je značně podrobný. Snažil jsem se sem vměstnat co nejvíce informací, které mohou plošně pomoci jakémukoliv žadateli o volnou živnost. Pokud Vám byl tento článek prospěšný, poděkujte nám prostřednictvím tlačítek sdílení po levé straně či pod článkem. Sdílejte, lajkujte, tweetujte či doporučte. Nebo nás také můžete podpořit finančně. Číslo bankovního účtu je uvedeno úplně dole v zápatí každé stránky. Děkujeme za jakoukoliv formu podpory, třeba jen tím, že nás čtete!


Další povinnosti podnikatelů – eshopy (budu postupem času rozšiřovat)

Registrace na úřadu pro ochranu osobních údajů – odkaz na další článek.

Tento článek týkající se ochrany osobních údajů nezahrnuje úpravy GDPR. 


Může Vás také zajímat

šanony povinností OSVČ | Povinnosti OSVČ | Daňové přiznání (FÚ) | Přehled pro OSSZ | Podnikatel

 

 

 

  Povinnosti OSVČ (majitele webu/blogu) >> 

 

 


  Ostatní Podnikatel >> 

 


*Upozornění, které je uvedeno na začátku Pokynů k vyplnění Jednotného registračního formuláře pro fyzické osoby: „Není možné podávat přihlášky k daňové registraci a oznamovat FÚ změny registračních údajů ani žádat o zrušení registrace prostřednictvím formulářů JRF, ale je nutné použít formuláře vydané Ministerstvem financí, které jsou přílohou podání na JRF, přičemž na JRF formulářích se pouze vyznačuje, že podání má být předáno na příslušný FÚ.“


Článek je krátkodobé povahy (nutné k tomu v dalších letech 2017+ přihlédnout)

     Tento článek je krátkodobé povahy. Míněno v tom smyslu, že pokud jej v příštím roce 2017 nebudeme mít možnost zaktualizovat, je nutné, aby jste k tomuto faktu jakožto čtenáři přihlíželi. Nicméně očekáváme, že i pro další roky nenastanou nikterak výrazné změny, a že bude možné se alespoň hrubé kostry držet i více let. To platí samozřejmě i pro veškeré odkazy, doklady, které budou v následujících letech změněny (jakmile se překleneme na jiný rok). Je nutné s tím počítat. Děkujeme za pochopení.


Doklady ve formátu Acrobat Reader

     Většina dokladů, na které zde poukazujeme jsou ve formátu Acrobat Reader, tedy mají příponu .pdf. Pokud se Vám při rozkliknutí odkazu doklad nezobrazí, nemáte nainstalovaný Acrobat Reader. Nainstalujte si jej. Stačí do vyhledávače (Seznam.cz nebo Google.com) zadat „Acrobat Reader“ a většinou hned na 1.vyhledaném odkazu stáhnout (download aplikace).

Jiří Samuel
Sledujte nás
0 0 hlasů
Article Rating

Další články z kategorie Lidé:
7 tipů: Jakou kompresní punčochu zvolit? | Pomůže vám? | Předpis | Trombóza - 2. díl
Víkendový pobyt pro načerpání energie v krásné přírodě na Třeboňsku s léčitelem Zbyňkem Mikešem
Jsou žvýkačky toxické? Bez obalu a bez pohádek
Nejčastější problém u morčat proč přestane žrát
Jak na trombózu? | Vedlejší účinky při požívání léků na srážení krve

Jiří Samuel

Jsem admin a tvůrce webových stránek radyzezivota.cz, zdravezvykacky.cz, healthychewinggum.com. Je pro mě výzva psát unikátní obsah a vytvářet strategii a architekturu webu a neustále jej posouvat dál. Jsem kreativní, tvůrčí, mám rád upřímnost, vždy hledám pravdu, a snažím se jí šířit, jsem objektivní a chybu považuji za důležitou součást svého života - bez chyby není pokroku. Jednou z mých nejsilnějších skills je schopnost umět sbírat střípky informací, analyzovat je a vygenerovat z nich zjednodušený pohled. Miluji přírodu, zdravý životní styl, zdravé žvýkačky, ohleduplnost, férovost, vážím si šikovných lidí s pokorou a šikovných věcí. Nemám rád kopie, umělé věci, přetvářky, namyšlenou aroganci, lži, propagandu a vše tomu podobné. Vítejte a nechte se inspirovat!

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Budeme rádi za vaše názory, prosím komentujte.x