Proč jsou přední světlomety aut tak ostré?

Také jste si všimli, že v posledních týdnech nebo dokonce měsících jsou přední světlomety osobních aut (autožárovky) na našich vozovkách příliš ostré? Přemýšlíte, zda má protijedoucí vůz dálková světla nebo mu prostě svítí přes příliš? Ta druhá odpověď je správně. Více jak 1/3 všech aut na našich vozovkách jsou osazeny nelegální, nehomologovanou, zákon porušující a neseřízenou osvětlovací technikou. Je to obrovský problém. Čím je to způsobené? Mnoha faktory. Budu se jimi zabývat níže. A co se s tím dá dělat? Také mnoho a také nic. Je to jak virus – může trvat déle, než lidé a státní správa (policie zejména) pochopí, že je něco špatně. Opět se budu těmito otázkami zabývat níže. 


Proč jsou přední světlomety aut tak ostré?

Potkávací světlomet znamená světlomet, užívaný k osvětlení vozovky před vozidlem, aniž by nepatřičně oslňoval nebo obtěžoval řidiče přijíždějící z opačného směru nebo jiné uživatele vozovky. Takto zní výklad světel předních světlometů všech vozidel, které se vyskytují na vozovce. Tak přesně tuto větu nesplňuje na dnešních vozovkách více jak 30% řidičů. Pozor, nejedná se pouze o osobní automibily – spadají do toho všechny typy vozidel – osobní automobily, nákladní automobily, ale také hromadné dopravní prostředky, jízdní kola, koloběžky. Na světlomety se dle mého úplně zapomnělo – nikdo současný stav neřeší a to se MUSÍ ZMĚNIT! Přední světlomety oslňují nejen zepředu, ale také zezadu a ze stran!

Tyto potkávací světlomety oslňují nejen zepředu protijedoucí vozidla, ale oslňují také zezadu do zpětných zrcátek ale i vnějších zrcátek. Všechny typy oslnění jsou velmi nepříjemná a chvíli po oslnění se těžké se soustředit na současnou situaci na vozovce. Zhoršení můžete pociťovat zejména ve věku 40 a více let či z narůstajícími očními vadami. Je jasné, že věk řidiče hraje roli.  

Světla jsou ostrá více než dovoluje zákon

Ano, přesně tak, jak si to myslíte, tak to je. Světla aut jsou příliš ostrá. Není to jen váš pocit. Je tomu tak. Naše silniční komunikace je plná aut s předními světlomety, které jsou protizákonné. Už jen ze své jednoduché podstaty nesplňují jednoduchou větu, kterou jsem uvedl na začátku. Tyto světla oslňují a obtěžují řidiče. Lidé je do svých aut dávají jak cíleně, tak nevědomky. Ale to nikoho neomlouvá. Každý za to bere svoji odpovědnost. Pokud způsobíte přílišným oslněním druhého nehodu – je to vaše pochybení. Nikoho nebude zajímat, že jste chtěli jen vidět lépe. V dnešní době to není tak, že cokoliv, co koupíte, můžete do svého vozu také dát – to dávno neplatí. Musíte si to pohlídat. Také nesmíte zapomínat na správné seřízení světel. Světla nejsou jen o intenzitě, ale také o sklonu.  

Rozumím vám, že chcete dobře vidět, ale má to své limity!

Jaký to musí být skvělý pocit, že najdenou vidíte vše, co potřebujete. A to se netýká jen osobních aut, ale také velmi hojně jízdních kol (bicyklů) a motocyklů, nákladních automobilů a hromadné dopravy. Jen jsme tak nějak lidi zapomněli také na to, že na druhé straně jsou lidé, kteří také chtějí vidět, přitom nechtějí být oslněni. 

Nadměrná intenzita bílých lumenů

Ano, možná existuje pár automobilů, kde jsou nevhodně vložené žárovky/hologeny/xenony/led světla přímo od výrobce, a nebo má majitel vozu ve špatném stavu nebo neseřízené matrix světla. Ale to nevysvětluje ten obrovský výskyt přespříliš oslnivých světel na vozovkách. Téměř každý 3. na vozovce má tyto světla. Na dálnici to není tak výrazné, každý si jede po své straně a ostrůvek často brání tomu, abyste byli tou nadměrnou intenzitou lumenů konfrontování. Ale pokud jedete po 1., 2. a 3. třídě poznáte, že se něco na poli světlometů změnilo. Možná také máte silnější světla a tolik to nepociťujete, protože ozařujete protijedoucí vozidla také. Ale ti, kteří mají ještě stará světla a nebo ti, co jsou empatičtí a myslí na to, abych nikoho jiného neosvětlovali? Co mají dělat oni. Nemůžete říkat, že je to každého probém. Porušujete zákon a budete za to trestně/finančně odpovědní.   


Čím je to způsobené?

Je to jednoduché. Způsobila to nabídka s poptávkou. Na náš český trh a na evropský obecně přišly polské, ale také čínské prodejní magnáty (allegro.pl / temu.com / alibaba.com / aliexpress.com), ale také prodejci z celého světa, kteří výrazně snížili cenu a zvýšili dostupnost levných lumeny a luxy nabitch žárovek/ledek. Na levné a výkonné věci jsou češi experti. Nejde nám tolik o kvalitu. Bohužel nám ani nejde o ty druhé. Tak se začali nakupovat žárovky a ledky do osobních automobilů, jízdních kol ve velkém. Za to jsou samozřejmě výrobci, prodejci i eshopy velmi rádi. Je to zvýšená poptávka, vyšší obrat, vyšší zisk. To ale odpovídá tomu, co se děje na silnicích. Nevěřím moc tomu, že více jak polovina těchto silných a ozařujících světel, že splňují normu. 


Co se s tím dá dělat? 

Je nutné kupovat vhodné žárovky/halogeny (halogenové žárovky)/xenony (výbojky)/ledky (světelné diody), kterými je dobré osvětlovat vozovku před vozidlem a neoslňovat řidiče protijedoucích vozidel a také kontrolovat seřízení nebo provádět vlastní seřízení pomocí kontrolní stěny nebo pomocí optických přístrojů. Dle zákona č. 56/2001 Sb. § 1 odst. 6 je světlomet konstrukční částí vozidla a tento musí být schvalován (provedena homologace) nezávisle na vozidle, na všech světlometech je symbolika vyznačující jeho homologaci. 

Policie ČR bohužel světla nekontroluje. Jediná kontrola, která dnes probíhá je u technické prohlídky. To by se mělo, vzhledem k současným extrémním změnám a přehnanému výskytu nehomologovaných předních světlometů, začít tvrdě kontrolovat a z mého pohledu začítá dávat „mastné pokuty“ nebo si nic nezmění. 

Tento článek není žádný odborný článek, který je výsledkem podrobné analýzy. Tato analýza není potřeba. Stačí se projet večer a někdy i za dne autem po našich pozemních komunikacích. Po pár kilometrech zjistíte, že problém je na stole a není nikterak zanedbatelný. 

Často dochází k tomu, že ti, co si úmyslně koupí silné světla, která jsou úplně mimo zákon, osadí své světlomety na celý rok a pak když jedou na technickou – pouze jen na tu chvíli osadí svůj vůz slabšími světly. Jakmile projdou technickou, přehodí světla zpět a mohou tak nerušeně další 2 roky jezdit se světly, která tak hojně na našich komunikacích potkáváme. 


Jak dlouho to ještě potrvá? 

Tak dlouho, dokud se k tomu jasně naše orgány státní správy nevyjádří – policie. Je nutné začít školit v autoškolách a snažit se o osvětu. Současně přitom je nutné začít měřit světla při policejních prohlídkách a rozdávat pokuty, pokud majitelé svých prostředků nelegálně osazují přední světlomety takovými světly, které oslňují protijedoucí řidiče. Kontrola by měla probíhat zejména ve večerních hodinách, kdy je velmi snadné najít pachatele.

V ideálním případě by měly existovat něco jako „radary“, které budou automaticky kontrolovat na vozovkách úhel dosvitu a dohlednosti světlometů, a na ty, co porušují pravidla, automaticky je fotit a zasílat pokuty do schránek dle SPZ. Bez těchto aktivních změn se nestane nic a lidé si tak budou moci dělat, ať vědomě či nevědomě, co chtějí. 


Na co si dát pozor při výměně předního světlometu?

Světelný tok

Světelný tok udává sílu žárovky – kolik světla vydává. Mnoho výrobců uvádí, že u kvalitních autožárovek se pohybuje okolo hodnoty 1500 lumenů a výše. Doporučuje se vyhnout se žárovkám s výrazně menším a nebo naopak výrazně větším světelným tokem. 

Barva světla

Udává se jako světelná teplota (jednotkou jsou Kelviny). Charakterizuje spektrum bílého světla, které žárovky vydává. V závislosti na této hodnotě vnímáme barvu jako teple bílou (cca 3 000 K) a až studeně bílou (cca 6 000 K). Opět je doporučeno nevybírat žárovky s vysokou barevnou teplotou s modrým nádechem – tyto žárovky nejprojdou přes STK a nesmí se používat na pozemních komunikací. 

Co dalšího sledovat

Sledujte také homologaci a kvalitu žárovky. Zda je žárovka homologovaná, tj. schválená pro provoz zjistíte na krabičce nebo přímo na žárovce. Musí být označena tzv. homologační značkou ve tvaru E + číslo země – resp. E8 pro Českou republiku. Spíše nakupujte známé značky nebo výrobce. 


Co je běžně dostupné? Na co si dát velký POZOR!

Je běžně dostupné, že si můžete za pár stovek koupit extrémní LED výkonné žárovky, které sice mají údajně homologace, ale není tomu tak. Když má běžně žárovka dostahovat světelného toku 1 500 lumenů, zákonitě nemůže světlo mít homologaci pro osobní automobil se světelným tokem 20 000 lumenů. Často uváděný výkon +800 % více jasnosti světla odpovídá, ale nejsou to světla, které je možné používat na osobní automobily! Toto by se mělo regulovat a každý by při nákupu měl přemýšlet, co může mít do svého automobilu a co ne. Buďte obezřetní, nevěřte marketingovým nesmyslům, které z vás jen tahají peníze. Tyto světla naprosto nezohledňují ozařování protijedoucích vozidel i těch vozidel před vámi. Budete nebezpeční pro své okolí.


Běžné fotografie z provozu po pozemních komunikací v ČR – ostré osvětlení ozařující řidiče protidejdoucími vozidly


Zdroje

  1. Metodika pro posuzování oslnění světlomety osobních automobilů z hlediska řidičů, L. Viktorová, L. Stanke, V Hamerníková, M. Šucha, 2022 – odkaz – https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Silnicni-metodiky/Metodika-pro-posuzovani-oslneni-svetlomety-osobnic/Metodika_final_s_obalkou.pdf.aspx
  2. Článek na auto.cz – S odborníkem o světlech v autech: LED světla přinesou hromadné žaloby! – https://www.auto.cz/s-odbornikem-o-svetlech-v-autech-led-svetla-prinesou-hromadne-zaloby-138693
  3. Diplomová práce – Osvětlovací technika moderních vozidel a měření dohlednosti na dosvit hlavních světlometů – odkaz: https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=38847
Jiří Samuel
Sledujte nás
0 0 hlasů
Article Rating

Další články z kategorie Auto | Doprava:
Zelená šipka na semaforu? | Absolutní přednost nebo ne? | 3 základní druhy

Jiří Samuel

Jsem admin a tvůrce webových stránek radyzezivota.cz, zdravezvykacky.cz, healthychewinggum.com. Je pro mě výzva psát unikátní obsah a vytvářet strategii a architekturu webu a neustále jej posouvat dál. Jsem kreativní, tvůrčí, mám rád upřímnost, vždy hledám pravdu, a snažím se jí šířit, jsem objektivní a chybu považuji za důležitou součást svého života - bez chyby není pokroku. Jednou z mých nejsilnějších skills je schopnost umět sbírat střípky informací, analyzovat je a vygenerovat z nich zjednodušený pohled. Miluji přírodu, zdravý životní styl, zdravé žvýkačky, ohleduplnost, férovost, vážím si šikovných lidí s pokorou a šikovných věcí. Nemám rád kopie, umělé věci, přetvářky, namyšlenou aroganci, lži, propagandu a vše tomu podobné. Vítejte a nechte se inspirovat!

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Budeme rádi za vaše názory, prosím komentujte.x