Afty v puse | Jak na ně? | Prevence | Správné návyky | Co funguje? | Zdraví

Pokud trpíte na afty v puse nebo Vás delší dobu zlobí, nebo někoho z Vašich blízkých, jste zde na správném místě. Na afty jsem vyzkoušel snad vše, co je na trhu dostupné. Po 30 letech trápení, testování a experimentování s afty jsem zjistil, jak jim předcházet, a dokonce i na to, jak se jich zbavit. Článek je delší, kdo se ale chce skutečně jednou pro vždy zbavit aftů v puse – jsem si jist, že jej přečte celý a dokonce vícekrát.  


Afty v puse

     Pokud máte jen malé afty (aftíky), které nedosahují větších rozměrů a zmizí za pár dní – není potřeba to nějak řešit. Pravděpodobně si s tím Vaše tělo umí dobře poradit nebo máte dobré návyky (nebo obojí).  

     Pokud ale patříte do skupiny lidí, kterým se afty v ústech neustále objevují, dosahují větších rozměrů a jsou schopny Vás potrápit i několik týdnů, je potřeba se tomu přizpůsobit. Možná máte špatnou imunitu, možná špatné návyky, možná špatnou stravu. Když budete dodržovat Pravidla, která Vám uvádím níže, s velkou pravděpodobností se aftů zbavíte na dobro. Počítejte ale s tím, že to bude chvíli trvat. Než si tělo uvědomí změnu, uplyne několik měsíců. Důležité ale je, že se Vám afty po čase přestanou úplně vyskytovat.


Můj příběh

     S afty v puse jsem si užil nejen jako dítě, ale také jako dospělý. Bez ohledu na věk, měl jsem různé typy a velikosti aftů na různých místech v dutině ústní. Míval jsem afty na jazyku, na dásních, opakovaně na stejných místech, na různých stěnách dutiny ústní, v krku, na mandlích – prostě všude. Často byly výskyty spojeny s nemocemi. Někdy jsem je měl krátce, někdy neuvěřitelně dlouho (několik týdnů). Zažíval jsem takové bolesti, že jsem nejedl, nechtěl jsem ani pít a přestával jsem dokonce i mluvit.

Vlastní zkušenost

     Ta bolest byla mým hnacím motorem, proč jsem hledal nějaký lék, mazadla, mastičky. Když mi jednoho dne velmi zkušený lékař řekl, že na afty nic neexistuje, začal jsem hledat jinde. Není nutné řešit zdravotní problémy jen za pomocí farmacie. Začal jsem naslouchat tělu, po jakém jídle mě afty více bolí, po kterých ne. Jaká strava mi může pomoci. Hledal jsem v různých zdrojích – v knížkách, časopisech, na internetu.

     Vše jsem dlouhodobě zkoušel a zjišťoval, co pomáhá a co ne – fialová vodička, slivovice, rozkousání aftů, jakási sladká vodička (nepamatuji si název ale stejně všechny názvy byly časem několikrát pozměněny), různé pálivé kapky, bylinná séra (Tea tree oil), ústní vody, často byly preparáty na bázi alkoholu – takže krátkodobě pomohly od bolesti, dlouhodobě ale zhoršovaly stav sliznice. Jediné, u čeho jsem měl dlouhodobě a opakovaně jednoznačné zlepšení bylo při aplikaci orální pasty Solcoseryl – k tomu se ale dostaneme níže.


Fotografie Červená paprika s bílým pozadím | Afty v puse | Jak na ně? | Prevence | Správné návyky | Co funguje? | Zdraví


Červená paprika

     Když jsem četl o červené paprice v jednom časopise – nechtělo se mi tomu věřit – že mi může pomoci. Ale když mi opakovaně pomohla, pochopil jsem, že to není žádná pohádka, ale skutečnost. Věřte že zkušenost, která je protkaná vlastními zdravotními problémy a bolestí/nervozitou, to je jedna z nejsilnějších zkušeností, kterou můžete zažít. Také se ale stávalo, že paprika nezabrala. Četl jsem a hledal dále. Někde jsem se dočetl, že červená paprika je dobrá, ale lepší je v kombinaci se zelenou zeleninou – začal jsem zkoušet/testovat. Výsledek byl lepší. Tím to ale neskončilo.

      Opět nastala situace, že mi to přestalo pomáhat. Opět jsem se někde dozvěděl, že je ideální to kombinovat s klasickým B-komplexem. Pak jsem se začal lépe starat o ústní hygienu – mezizubní kartáčky, škrabku jazyka + velmi důležitou pastu bez SLS. Někdo je velmi náchylný na sliny ostatních. Když to zjistíte – doporučuji se skutečně vyhýbat zbytečným výměnám. To není ale zapotřebí u partnera a rodiny, na jejichž sliny jste zvyklí! Zkoušel jsem to u cizích neřešit (kamarádi/známí/apod.), ale tělo mi dalo mnohokrát jasný signál. Jsi na to citlivý, poslouchej své tělo – vyhýbej se slinám. 


2 postupy – Jak na afty v puse?

Pro snazší přehlednost jsem pro Vás připravil 2 postupy, jak na afty v puse: 


A) Afty v puse již máte – dodržujte Desatero


1) Vyhněte se cizím slinám

Snažte se nepřicházet do kontaktu se slinami cizích lidí, pokud víte, že jste na ně citliví. To je potřeba vysledovat. Rodina nevadí – jste na sebe zvyklí. Nedávejte pít ze své lahve kamarádům. Nejezte s nikým společně (jeden příbor). Takovým akcím se vyhněte.  

Snažte se vyhýbat hospodám a restauracím – jejich nádobí je často velmi špatně umyté vč. luxusních restaurací – opět se vyhýbáte slinám cizích lidí. Nejde o klasickou špínu, ale o sliny. Když Vám spadne chleba do trávy, klidně ho můžete sníst. Tráva, hlína, příroda – čistá špína nevadí.

2) Nejezte agresivní ovoce, čokoládu a mléčné výrobky

Nejezte agresivní ovoce jakým je ananas, rajče, kiwi, jahody, rybíz, maliny, ostružiny. Vyhýbejte se čokoládě, ořechům, cukroví, mléku a všem mléčným výrobkům. Sledujte, po čem se Vám afty zhorší – tomu se příště vyhněte. 

3) Jezte zelenou zeleninu a červenou papriku

Nejlépe každý večer konzumujte tmavě zelenou zeleninu (okurka, zelená paprika, salát) a velmi důležitou červenou papriku (nikoliv kápii). Červená paprika obsahuje látku, která působí příznivě na likvidaci mikrobů, které afty vytváří a pomáhají jim růst. Nejedná se jen o obsah vitamínu C. 

4) Dodržujte pitný režim (jen voda)

Dodržujte nadměrný pitný režim – dostatek kohoutkové vody pomůže lepší regeneraci sliznice v dutině ústní. Ideálně 2-3 litry. Vody, nikoliv limonády, šťávy, kafe, apod.

5) Vynechte alkohol 

Naprosto vynechejte alkohol, který je jako potrava pro afty v puse, dehydratuje a narušuje strukturu dásní, jazyka, dutiny ústní.

6) B-Komplex

Kupte si obyčejný B-komplex, který budete mít vždy připravený a v případě potřeby 1x denně konzumujte. 

7) Čistěte zuby častěji pastou bez SLS

Častěji než běžně si čistěte si zuby pastou (můžete i po každém jídle), která neobsahuje SLS (Sodium Lauryl Sulfate – díky této složce sice pasta hezky pění, tato látka je ale dráždivá – což podporuje u více citlivějších jedinců výskyt aftů). Naše příbuzná dentistka mi před 2 lety doporučila pastu, která je vhodná pro předcházení aftů – Curaprox. Pasta je jako prevence velmi důležitá. Sám jsem zažil několikrát výrazné změny díky používání této pasty. Několikrát jsem ji vysadil a znovu vyzkoušel. Efekt byl znatelný. 

8) Mezizubní kartáčky a škrabka jazyka

Pomůže Vám lepší ústní hygiena v podobě používání mezizubních kartáčků a škrabky jazyka. Díky pravidelnému používání dojde ke snížení výskytu kazů.

9) Vyhněte se stresu, zaměřte se na klid

Snažte se být více v klidu. Stres je často spouštěčem. Vyhýbejte se stresujícím situacím, zaměřte se na klid. Věnujte čas sami sobě. Klidně každý den půl hodiny nic nedělejte. 

10) Dejte přednost pohybu před pohodlím

Pohyb svědčí nejen Vašemu tělu, ale i dutině ústní. Když při pohybu více dýcháte, dochází k vyšší regeneraci v dutině ústní.


B) Prevence – afty v puse nyní nemáte a ani je nechcete (trpíte na ně)


1) Vyhněte se cizím slinám – pokud jste na ně citliví – zjistěte si to (otestujte)
2) Konzumujte zelenou zeleninu a červenou papriku – dejte si občas preventivně
3) Pijte více kohoutkovou vodu, než cokoliv jiného
4) Čistěte si zuby zubní pastou bez SLS (výhradně)
5) Používejte mezizubní kartáčky a škrabku jazyka
6) Vyhněte se stresu, buďte v klidu – naučte se relaxovat každý den
7) Dejte přednost pohybu před pohodlím


Solcoseryl

     Jediný preparát u kterého jsem měl pocit, že mi skutečně uleví a navíc nezhorší situaci po jeho aplikaci (naopak buď se to uklidní/pomůže). Je velmi důležité říci, že je nutné naučit se jej dobře a snadno aplikovat. Někoho aplikace odradí, nebo ji dělá špatně a výsledek pak není žádný. Když ho dáváte sobě, asi to nebude zase tak velký problém, ale dítěti to bude složitější. Je potřeba místo aftu dobře vysušit (používám obličejové tampony) a zaplnit celý aft plus malý prostor okolo mastí. Vy vyplňujete kráter aftu jakoby sádrou, aby toto citlivé a bolestivé místo nepřicházelo aspoň chvíli do styku s čímkoliv jiným. Hned po aplikaci je vhodné opatrně místo naslinit/zvlhčit, aby se nelepilo k jiným částem dutiny ústní. Pak by se Vám rychle mast nalepila jinam a místo aftu by bylo opět bolestivé/obnažené.

     Solcoseryl je jediná věc, která mi byla schopna opakovaně a dlouhodobě pomáhat. Vyzkoušel jsem skutečně veškeré preparáty, které na trhu jsou – vyjma těch nejnovějších (ale myslím si, že to bude mít ten samý nebo ještě horší efekt). Nic nefunguje. Ani Solcoseryl. Ale je jediným, který Vám afty uklidní, ustane na chvíli bolest a vy si tak můžete trochu odpočinout a nabrat sílu. Často jsem je začal používat až ve chvíli, kdy dosahovaly afty větších rozměrů. Zjistil jsem, že to bylo efektivnější, než když jsem jej používal hned při zjištění existence aftu/aftů. 


Existuje něco funkčního? Napište nám! Pomůžete ostatním

     Pokud znáte něco, co skutečně funguje a to dlouhodobě a opakovaně a nechcete nám to psát do diskuze jen kvůli tomu, abyste vytvořili uměle zpětný odkaz, budeme velmi rádi, když nám o tom napíšete buď v diskuzi nebo pošlete mail na radyzezivota@gmail.com. Rád otestuji a pokud tomu bude skutečně tak, rád článek doplním, aby o tom lidé věděli. 


Upozornění

Toto není žádná placená reklama. Tento článek nevzešel z nějaké objednávky kohokoliv. Jedná se pouze o vlastní zkušenosti, díky kterým jsem zjistil, co funguje a co nikoliv. Rád bych to věnoval všem, kteří už nechtějí afty v puse zažívat, kdo zažívá opakovaně nesnesitelnou bolest nebo těm, co se starají o své blízké a chtějí jim ulehčit život. Věřte ale, že je nutné dodržovat veškeré body, které jsem v prevenci nebo při výskytu aftů v puse uvedl. 


Poslední aktualizace dne: 04.11.2018

(25)



Pokud Vám byl tento článek prospěšný, poděkujte nám Vaší podporou!

Zabere Vám to pár sekund, přitom pro nás je to obrovská motivace. 


Dejte nám like a sdílejte nás na Facebooku


Sdílejte nás i na ostatních sociálních sítí (postranní panel nalevo)


Děkujeme za jakoukoliv formu podpory!


Mohlo by Vás zajímat - 5 top článků na Rady ze života:


1) Křemelina

Křemelina | Přírodní detox | Pryč s parazity! | Zdraví


2) Zdravé žvýkání (bez zdraví škodlivého aspartamu či sorbitolu)Zdravé žvýkání bez éček | Bez zdraví škodlivého aspartamu | Zdraví


3) 100% přírodní deodoranty (TOP 2 - odzkoušené, účinné)

Krystal | 100% přírodní deodoranty | Antiperspiranty | Zdraví


4) Tuhé mýdlo (z 99% účinnější než gel - o zdraví ani nemluvě)

Tuhé mýdlo zpět na výsluní | Bez gelu se konečně umyješ | Zdraví


5) Knihy pro děti (2-5 let) - Jak naučit barvy hrou? 

Barvy hrou | Jak naučit děti poznávat barvy? | Knihy pro děti (1-4 roky) | Děti

 


Hlavní strana     Dům | Domácnost     Finance     Jídlo | Pití     Kultura     Lidé     Ostatní     Kraťasy     Vše


Auto | Doprava     Kam investovat     Počítač     Udělej si sám      Zahrada     Zlepšováky     Úspora     Bezlepkové recepty    Grilování     Nákup     Pivo 
Vaření     Film     Hudba     Hudební videoklipy    Kniha     Seriál     Děti     Relax     Hlava | Psychologie    Podnikatel     Sport     Zdraví    
Myšlenky | Úvahy     Přísloví a lidové moudrosti     Filmové tipy     Zábava 


Upozornění návštěvníkům

     Milí návštěvníci/čtenáři, to co na těchto stránkách přečtete, jsou pouze naše subjektivní zkušenosti a je pouze na Vašem rozhodnutí, zda si z toho něco vezmete či nikoliv - zda se tomu třeba jen zasmějete. Což znamená, že rozhodnutí je na Vás a Vy si za něj nesete svoji odpovědnost. Tím, že zde publikujeme, nepřebíráme v žádném případě odpovědnost za Vás, za Vaše rozhodnutí. Mějte svoji hlavu a rozhodujte se vždy pouze na základě své intuice. Rozhodně se nenechte do něčeho nutit. Naše řádky by Vás měly pouze nasměrovat určitým směrem, ale rozhodnutí je vždy pouze a jen na Vás. Užijte si čtení i Vašeho života! 


Jiří Samuel
Sledujte nás

Jiří Samuel

Jsem admin a koordinátor pro magazín radyzezivota.cz. Byla a je to pro mě velká výzva postavit tento web na zelené louce. Veškeré aktivity si dělám sám, teď už vím, že je to neudržitelné - to jsem ale na začátku nevěděl. Člověk se neustále vyvíjí. Proto budu časem rozšiřovat tým našeho magazínu, o lidi kteří ví, co dělají, a dělají to s radostí a vervou. Mám radost, že moje žena přispívá do kategorie Bezlepkové recepty. Baví mě psát články, příspěvky, tweety, tvořit, učit se novým věcem, jako pro měl byla a stále je tvorba stránek, SEO marketing, linkbuilding, propojování webu se sociálními sítěmi, Google Analytics, do budoucna AdSense, časem možná AdWords, apod. Je skvělé, když sami zjistíte, jak zvýšit hodnotu stránek, když o tom nikdo nepíše. Je to tvůrčí činnost a pro mě můj největší koníček, který bych rád přetavil do práce na plný úvazek. Nemám potřebu nechávat si své letité zkušenosti pro sebe, chci se o ně podělit. Největší radost mi dělá dobrá zpětná vazba.
Jiří Samuel
Sledujte nás