Mohli jste si toho všimnou sami a možná vám s tím trochu pomůžu. Z mého pohledu je dnešní doba rychlejší, agresivnější, značně klamavá a nenasytná. Každý chce vydělat více, za méně práce a vytrácí se nám určitá míra slušnosti. Je tomu tak v dnešní společnosti, v politice, na obrazovce, ve všech typech médií, na ulici, mezi lidmi, u všech typů firem, společností, korporátů, atp. Platí pravidlo, že kdo má více prostředků, může snáze ovlivňovat spotřebitele – jejich mínění, návyky, postupy, útraty, nákupy. V dnešní době, je potřeba naučit se nevěřit všemu, co si kde přečte nebo když je někde informován (všechny typy sdělení – jak v digitální, tak písemné formě). Je nutné umět filtrovat poskytované informace z jakéhokoliv zdroje. Mít selský rozum, umět rozlišovat, a naučit se tomu, v případě potřeby, bránit/umět odolat. O čem se v článku můžete dozvědět? Zjistíte, kde nejvíce vnímám nástrahy klamavých, přehnaných či záměrně zkreslujících informací a také možném řešení/přístupu k nim. Vypíši zde pár bodů a časem přidám další. Nebo nám napište vy nějaké vaše téma – zapojte se do diskuze.
Jak nás velké firmy tahají za nos aneb skryté triky agresivního marketingu
Uvedu jen některé případy, které mě momentálně napadají. Tento článek není nějak dlouhodobě zamýšlený. Píšu to z patra. Případů/příkladů bude do budoucna mnohem více. Důvod, proč jsem začal tvořit tento článek je to, že se mě máma zeptala (ta otázka byla spouštěč mého článku):
Mám řešit tiskárnu, když mi hlásí, že je zase prázdná cartridge (zásobník na inkoust v tiskárně)?
1) Klamavé informace tiskáren
Ano, je to tak. Považuji to za klamavou informaci. V minulosti to tak nebývalo, ale v dnešní době nás tiskárna zbytečně dopředu informuje, že máte prázdný zásobník barvy v tiskárně. Dokonce to podmiňuje grafická vizualizace, která vám poukazuje na viditelně prázdný toner/cartridge/zásobník. Ve skutečnosti tomu není pravda a zásobník bez vaší účasti vydrží ještě dlouhou dobu tisku. Z mého pohledu se jedná o klamavou informaci, která vůbec neodpovídá realitě. Odhaduji, že 70 % lidí na to reaguje tím, že si ještě ten den, kdy na ně tato informace vyskočí, objedná nový toner/zásobník/cartridge. Ve chvíli, kdy zásobník přijde, ten starý vymění. Pozor ale na to! Vy můžete ještě tisknout dál – právě z výše mnou uvedených důvodů. Vy utrácíte víc, je více odpadu, není to zodpovědné ani vůči zákazníkům a ani vůči přírodě. Ale proč nevydělat více, když můžete. Stačí vytvořit klamavé prostředí – uzpůsobit software a „rádoby“ reálné vyhodnocení tiskáren. A šup, obrat je o 30 % vyšší, než by měl být. Marketing je pochválen, protože firmě přinesl více prostředků – větší obrat. Za mne je to za hranou. I kdyby nedocházelo k těmto machinacím, pořád to firmám přináší krásný zisk a mohly by být spokojené. Ale to majitelům firem v dnešní době prostě nestačí. Tak se hledají různé možnosti, jak docílit navyšování zisků.
Řešení: Počkejte si, až vám tiskárna přestane úplně tisknout barvu. Teprve poté řešte výměnu zásobníku. Klidně si již kupte nový, ale nechte ho pěkně zabalený.
2) Vypnutí podpory u software / hardware
Nejlepší je v lidech vyvolávat strach. Napíšete pár článků, využijete pár odborníků v profesi, influencerů a nebo markeťáků/agentur a požádáte je o to, aby napsali pár odstrašujících článků o tom, že jste právě vypnuli aktualizace pro takový či makový software. Ta samá situace. Jen málokdo tomu rozumí, jen málokdo se tomu umí psychicky ubránit. Protože když to píší odborníci, tak se dnes tomu prostě věří.
Řešení: Nevěřte všemu. Nechte si software tak dlouho, dokud vám bude sloužit. Počkejte si na to, až váš stroj nebo software a nebo aplikace úplně vypne – teprve poté to řešte. Nebo počkejte na chvíli, kdy vás daný software začne omezovat natolik, že to nebudete chtít nadále akceptovat. Ale je to na vás. Klidně si zaplaťte. To, co zde píši je jen můj názor a vy se umíte rozhodnout sami. Je to na každém z nás. Někdo má rád klid a někdo to riskne a pro někoho to není žádný risk, protože myslí, že v tom žádný risk není.
3) Nabídky od poskytovatelů služeb – energetických, bankovních, nebankovních, dalších
Mnoho firem přešlo na systém – pošleme zákazníkovi nabídku a počítáme s tím, že 60 % lidí na to kývne. Víte, o čem tu píši. Někdo už ano, ale dám příklad. Třeba hypotéka – končí vám fixace. Přijde vám nabídka s úrokem, který vůbec neodpovídá dané situaci na trhu. Běžný úrok je 3,5 %, vy ale získáte v nabídce od vaší milované banky 4,79 %. Mnoho lidí to akceptuje a ztratí kvůli této neinformovanosti, pohodlnosti, a nebo určité dávce naivity, desítky tisíc za například 5 let fixace.
To samé platí u energetických společností. Končí vám smlouva na dobu určitou a přijde vám nabídka smlouvy. Když nebudete reagovat, získáte podmínky, které vám zaslali. Ve chvíli, kdy se informujete u ostatních hráčů na trhu, zjistíte, že je nabídka úplně mimo realitu. Jestli je to etické – nemyslím si. Společnosti vydělávají, i když vám dají nabídku za aktuální ceny. Tak proč nevydělávát ještě víc.
Řešení: Je to na nás, na lidech, zjistit si více, být informovaní a nenechat se jen tak odbýt 1. nabídkou. Poptejte se po aktuálních cenách energetických společností / úrocích u ostatních bank. Nechte si udělat nabídku a nenechte se obírat o peníze. Je to zbytečné. Udělejte si srovnání a spočítejte si, o kolik byste přišli, kdybyste to neřešili. Někdy se jedná o hodně. Komu je to jedno, neřešte to. Opět je to na každém z nás se rozhodnout.
4) Bezpečnostní software
Už nad tím přemýšlím delší dobu. Bezpečnostní software je kapitola toho samého rázu, jako všechny výše zmíněné. Občas se objeví článek, jak někdo někomu ukradl data, přístupy, jak jsou počítače, telefony, aplikace zranitelné. Ano, jsou. Dle mého názoru jsou zranitelné i s tím softwarem, který si pořídíte. Stačí pár článků a vytvoření strachu má dokonalé účinky na populaci. Šup a ty už máš v košíku software za 5 tis / ročně jen kvůli tomu, abyses cítil dobře.
Řešení: Tohle je hodně o vás a vašem rozhodnutí. Nikoho nenutím. Ale osobně nevidím smysl investovat peníze do zbytečného software, který mě bude stát 5 tis. ročně, bude mi zásadním způsobem zpomalovat PC/notebook, a pak se klidně stane, že mi někdo vysaje účet. Já si pak budu říkat, jak je možné, že se to stalo. Dost pochybuji, že by nějaká společnost garantovala, že tě dokáže ochránit před všemi hrozbami. Pokud ale chceš mít tu jistotu nebo klid, tak si ten software kup – je to na každém z nás – v tom je to kouzelné. Platíme si za klid.
5) Náhle zdražené potraviny / suroviny / cokoliv
Často se v našich končinách teď zavedly obchodní strategie – náhle zdražených potravin. Myslím, že v ČR více často než v mnoho evropských zemích – protože tomu svým špatným nákupním chováním pomáháme – nereagujeme a nedáváme trhu vědět, že to nehodláme akceptovat. Zdražení přijde prakticky z ničehož nic – jen proto, že se někdo domluví, třeba před Vánocemi. Firmy, výrobní závody či zemědělci/potravináři či supermarkety vám vždy podají nějaké vysvětlení, ale často se jedná jen o obchodní strategii, která je takřka nic nestojí, přitom mnoho přinese. Ne pro koncové spotřebitele, ale pro toho, kdo něco podobného na našich trzích zavádí. Je to obchodně chytré, rychlé, ale z mého pohledu ne úplně etické. Musí být obchodník etický? Nemusí, ale může se pohybovat v nějakých rozumných mantinelech. Když je překročí, tak bychom na to měli reagovat. Dát to najevo. A jde to velmi jednoduše. Prostě to NEKUPOVAT!
Česi umí fňukat/remcat nad tím, že se to děje, ale nic s tím neudělají. Prostě ten produkt klidně nakupují. Nereagují adektvátně. Nebojkotují. A to je chyba.
Řešení: Ale my máme velkou páku, co s tím můžeme dělat. A můžou se přidat všichni – střední i vyšší vrstva. A proč by to dělali všichni? Prostě z principu, ze slušnosti, z férovosti, z dobrého pocitu, že pomůžeš i těm, kterých se to týká jinak než tebe samotného. Prostě pojďte to dělat tak, jak to dělají i ve světě. Pojďte v těchto případech dané produkty bojkotovat. Není to tak složité. Stačí se spojit. A vydržet. Pak z tohoto krásného bonusu, pro chybré a šikovné ochodně zdatné, zbyde jen okousaná kůrka. Nefňukejme a bojkotujme tyto produkty, které jsou zdraženy nárazově a neopodstatněně. Když na to neumí reagovat stát – a to víme, že neumí – tak na to musí reagovat lidi. Tak se příště přidejte. Kdo to příště udělá – nekupujte od něj půl roku – on to pozná na svých tržbách. Nic víc dělat nemusíme. Věřte tomu, že si to příště rozmyslí.
6) Preparáty / farmacie / reklamy / letáky
Typické reklamy formou – Bolí tě hlava, tak to můžeš hned vyřešit tím, že si koupíš pilulku. Máš teplotu, tak se tím netrap a zobni si, ono to přestane. Máš nějaký problém zdravotní – okamžitě jej vyřeš.
Řešení: Není vše tak jednoduché, jak to vypadá. Pilulky nejsou spása. Ano, vyřeší vám to akutní problém, ale je nutné také říct to za B). Má to vedlejší efekty. Když bolí hlava, když máte teplotu – je to projev těla. Něco vám tím tělo sděluje. Ano, tělo má skvělé signály, které se nemají potlačovat něčím cizím. Má se na ně adekvátně reagovat. Není hned nutné brát si pilulku. Ty vedlejší efekty, pokud používáte pravidelně při jakémkoliv probému pilulky, nejsou zanedbatelné. Může to mít při dlouhodobém používání velmi nepříznivé vedlejší efekty. Rozhodnutí je vždy na vás. Teplota by se neměla srážet, pokud nedosahuje více jak 38,5°C. Hlava bolí, protože jste málo spali / málo pili nebo nepili vůbec / jste dlouhodobě ve stresu / měli jste náročný den nebo týden, atp. Reklama vás nabádá dělat něco, co vyřeší rychle problém – ale je to pro vaše tělo a vaše zdraví správně? Dle mého názoru není. Zpomalte, vyspěte se, jděte dřív spát, zrelaxujte, lehněte si, věnujte více času sami sobě, nebo odložte některé věci na později, nebo změňte práci či cokoliv, co vám s vaším problémem pomůže. To je jen doporučení. Co budete dělat, je vaše volba.
Dnešní doba je složitější v některých věcech
Z mého pohledu je dnes složitější se v těch informacích, ke kterým máme přístup, vyznat. Neumím porovnat, ale co vím jistě, je fakt, že kvalita informací je velmi nízká. Dostal jsem nabídku od jednoho známého deníku, že by mi mohli napsat článek. Byl jsem na to moc zvědavej a tak jsem šel na schůzku, kde jsem se dozvěděl o dalších podmínkách této nabídky. Nebudu popisovat vše, ale pro mne z toho vypadlo toto. Informace, které jsou přístupná čtenářům v mnoha internetových denících, jsou založené především na tom, že si je někdo objedná a že je za ně těmto známým webových stránkám, které nás informují, zaplaceno.
V dnešní době je jen velmi výjimečné, že byste četli něco, co napsali tyto informační deníky jen ze svého popudu (tzv. redakční články). Například na téma – pan Ondřej Nový je velmi šikovný, neboť vytvořil firmu z garážového provozu. Nebo paní Němcová pomohla 20 lidem, protože prostě chtěla. Nebo neznámý dárce vložil 20 milionů do nadace pro pomoc nemocným dětem – přispějte také. To jsou jen příklady, které mě napadli.
Takové věci se již moc nedějí – řekl bych, že spíše vůbec ne. Dnešní doba je hodně o penězích, a co si nezaplatíš, to nemáš. A co není zaplaceno, o tom si nepřečtete milý čtenáři. Taková je situace v dnešní době. Je to smutné, ale zdá se mi, že ta pracovitá novinařina se nám pomalu vytratila. Byl bych velmi rád, kdyby některé deníky začaly uvažovat trochu jinak. Kdyby nabídly skutečné příběhy a zajímaly se více o úšpěšných lidech nebo lidech, kteří se o něco zasloužili, když někomu bezištně pomohli. A proč o tom píši? Jen tím chci říct, že informace, které jsou na internetu přístupné, jsou často hodně zkreslené. Je dobré o tom vědět a tak k tomu i přistupovat. Filtrovat.
Další články z kategorie Nákup:
Bez aspartamu a sorbitolu | Zdravé žvýkání | Pro každého | 2.díl | Zdraví
Jak obalovat řízky? | Snadno a rychle bez nepořádku | Pomocník do kuchyně
Kávovar pro každého | Nejlepší káva | Cena versus výkon | Šoptip | Kafe
Mleté maso (ve vaničce) | Je to maso nebo cítíte pouze jeho přítomnost?