
Kurvítko v lednici se ozvalo. Je to LED světlo, které osvětluje vnitřek lednice. Je ale součástí ovládacího panelu a nelze jej jednoduše vyměnit. V březnu 2022 jsme si zakoupili lednici – je jedno, jaký je to typ a značka. Jsem si jistý, že podobná kurvítka jsou u téměř všech výrobců spotřebičů, takže nechci hejtovat jen jednoho výrobce. Článek píši v období 07/2025. Je to tedy přibližně 3 roky a 4 měsíce po zakoupení. Pokud nad tím nebudu více přemýšlet, bude mě to stát hodně peněz. To ale já nechci. Je to důvod, proč se nad tím pozastavím. Chci na to upozornit.
Ještě přidávám informaci o dalších kurvítkách na které jsem měl čest teď rychle po sobě narazit. Další jasný důkaz o úmyslných kurvítkách od výrobců.
Kurvítko na vlastní kůži aneb příklad ze života
Proč usuzuji, že je to kurvítko? Jedná se o LED světýlko, které je zabudované v ovládacím panelu. K tomuto světýlku se není možné jednoduše dostat. Musíte otevřít ovládací panel. Většina z nás nejsou odborníci a nejsme elektrikáři. Takže jediný způsob „na první pohled“, jak opravit nefungující světlo, je zavolat servisáka. Když jsem začal hledat, jak mohu světélko vyměnit, na internetu se nachází informace, že mám zavolat servisáka. Je to slepá ulička. Vtipné na tom celé je to, že ovládací panel, který bych si mohl zakoupit sám, stojí 4.600 Kč. A to nepočítám ani dopravné a ani servisáka.
Kurvítko č.1 – Led světýlko (součást ovládacího panelu) v lednici
Náhradní díl – kurvítko – ovládací panel, jehož součástí je LED světýlko
Když jsem na stránkách výrobce začal hledat náhradní díly, zjistil jsem, že ovládací panel, jehož LED světélko je součásti, stojí pouhých, a teď se podržte:
4.600 Kč pro konfigurovanou elektroniku (naprogramovanou pro daný typ lednice)
3.200 Kč pro nekonfigurovanou elektroniku (může být nakonfigurována jen odbornným servisem se servisním nástrojem)
Kurvítko na entou
Myslím, že to bohatě stačí jako důkaz k tomu, abyste si na to udělali sami názor. Tím je vše dané. Světlo bylo vždy v lednici možné snadno opravit tím, že jste si sami mohli žárovku jednoduše koupit v obchodě a v lednici vyměnit. Tady je postup výrobce takový, že vám tak po různu informace poschovává.
Z printscreenu je patrné, že je tady něco špatně. Tento díl je veden jako „Dveřní světlo„, přitom se nejedná o dveřní světlo – je to pouhý spínač. Ten slouží k tomu, že když se dveře otevřou, světlo se rozsvítí, když se dveře zavřou, světlo zhasne. Nejvtipnější je informace, že žárovky jsou „na skladě“ – vše viz printscreen. Takže pokud chcete koupit nové světlo/žárovku – určitě nekupujte tento spínač. To vám problém rozhodně nevyřeší.
Volání do servisu nebo na náhradní díly přímo k výrobci
Já teď budu aktivní a zavolám si na náhradní díly a zjistím, jak to s těmi žárovkami skladem myslí, zda skladem jsou, a jestli je vůbec možné světlo vyměnit, a nebo to, jak to celé na mě působí – že musím koupit nesmyslně drahý náhradní díl jen kvůli světlu/žárovce, zda je to fikce a nebo pravda. Nejde jen o to, jak to působí, ale jde nám o pravdu/realitu.
Nejen, že mezi náhradními díly nenapíše, že se jedná o světlo, ale nazve tento náhradní díl jako „nekonfigurovaná elektronika“, „konfigurovatelná elektronika“. Mezi náhradními díly se dá také najít „dveřní světlo“ – což je jasně chybně pojmenované, neboť se nejedná o dveřní světlo – je to jen „spínač“ do dveří. Když se dveře otevírají, spínač dává signál ovládacímu panelu, že má rozsvítit LED světýlko.
Standard výrobců v dnešní době
Nejde ani tak přímo o tuto lednici či tohoto výrobce. Pro výrobce je běžný standard, že výrobci záměrně vymýšlí, jak udělat spotřebič takový, aby se po 3-5 letech z nějakého drobného problému rozbil. Aby buď přestal jít spotřebič úplně a nebo aby nešla nějaká jeho malá, ale drahá součástka, kterou si bude muset zákazník/spotřebitel muset zakoupit. V ideálním případě, aby výměnu sám nezvládl a musel k tomu využívat servisáka. Takže přidjou nějaké pravidelné peníze výrobci a ještě podpoří své lidské zdroje, kteří provádějí servis.
Co s tím člověk může udělat?
Bohužel nic. V tuto chvíli nelze dělat nic. Jsem si jistý, že nebudu kupovat kvůli žárovce za 4.600 Kč nový náhradní díl a ještě volat servisáka. To si raději koupím nějaké světélko, které je odolné vlhkosti a strčím si jej do lednice. Opravu ledničky, která je skoro 4 roky stará a stála nás 15 tis. Kč, nebudu opravovat např. za 6.000 Kč jen kvůli světlu. Ale jsem si jist, že mnoho domácností to tak udělá, a ty peníze jednoduše kvůli záměrně způsobenému kurvítku výrobce, které zvyšuje nepohodlí při používání lednice, prostě vyhodí oknem.
Kurvítko č.2 – laserová tiskárna HP LaserJet M234sdwe
Asi 1 měsíc poté, co se nám rozbilo světýlko v lednici – kurvítko č.1, tak se do mého čerstvého seznamu kurvítek přidala laserová tiskárna HP LaseJet M234sdwe. Syn mi polil sladkou šťávou kancelářský stůl, na kterým mám počítač i tiskárnu a spoustu kabelů. Byl jsem nucen vše rozpojit, dát na stranu a vytřít a znovu připojit k sobě. Hned po připojení začala laserová tiskárna dělal problémy. Došlo k problému se softwarem. Tiskárna má svoji poličku a nijak nebyla polita – visí mi na stěně. Kabel byl daleko od vody – nic se s ní nemohlo stát. Ale přesně po 2,5 letech po zakoupení najednou začala na displeji ukazovat Error č.49. Kdybych o tomto erroru nenašel stohy, ale opravdu stohy různých komentářů a hledání problémů, tak bych si automaticky nemyslel, že se jedná o kurvítko. Ale teď jsem si 100% jistý tím, že je to vyloženě úmyslná práce výrobce. A co je na tom smutné, tento problém se týká mnoha tiskáren od tohoto výrobce. Našel jsem dokonce Inda, který zjistil, co se děje s tiskárnou.
Error č.49 – tiskárna není připojena
Najednou tiskárna není připojena. Na začátku po odpojení a připojení docházelo k různým postupným problémům s připojením. Došlo také k nějaké aktualizaci, kterou jsem nevyvolal já, nýbrž výrobce či windows. Nevím, ale najednou nebylo možné tisknout softwarově stejně jako v minulosti přímo z tiskárny, ale nainstalovala se nějaká nová tiskárna HP Print Smart. Přes tento software tisknout šlo, ale to trvalo tak týden a pak už nešlo tisknout nic, protože najednou z ničehož nic nebylo možné propojit tiskárnu s PC. Prostě přes síťový kabel se tiskárna již nepřipojila (disconnected) a již dokonce tiskárna nenajela a naskočí jen chybová hláška na displeji – error 49 a hotovo. Tiskárna prostě jako kdyby nebyla.
Víte, zarážíme mě jedna věc. Vím, že to není kabelem RJ45. Je zajímavé, že tiskárnu už nebudete schopni zprovoznit ani přes bluetooth. Prostě na tiskárně naskočí chyba č.49 a už s ní nezmůžete vůbec nic. Je prostě mimo provoz.
Jeden Ind na youtube dokonce zjistil, čím to je. Odešla pravděpodobně síťová jednotka. Stačí ji vyměnit a tiskárna pak jde. Tzn. že 99% zákazníků to neudělá, tiskárnu prostě vymění za novou. Tomu říkám kurvítko na entou. Zajímalo by mě, zda kurvítko funguje na dálku? Myslím to tak, že když si koupíme garanci na prodloužení záruky, zda to prodejce někde eviduje – tzn. že se pak výrobce dozví, že je tam prodloužená záruka. Povím vám, jak to myslím. Údajně je nutné, registrovat tiskárnu přímo na stránkách výrobce, aby tiskárna vůbec šla. Pokud ji tedy zaeviduje přímo u výrobce – on ví, že jí mám. Pokud prodejce je při prodloužené záruce nucen výrobcem zanést informaci a sdílet, že byla u daného produktu prodloužena záruka – znamená to, že je možné – to jen usuzuji – ovládat kurvítko na dálku a ovlivnit tak, jestli začne zlobit po 2,5 letech a nebo po 3,5 letech podle toho, jakou máte záruku – zda standardní 1 rok, nebo prodlouženou 2 roky nebo 3 roky.
No to by byl dokonalý zločin, nemyslíte. Dokonalý obchodník čin.
Ale pevně doufám, že tomu tak není, a že pokud si zaplatím u prodejce prodlouženou záruku, že o tom HP neví a já si tak mohu objednat nadstandardní záruku u prodejce a jemu samotnému to jde na vrub v případě problému.
Důkaz – vyhledání na youtube „error 49 hp printers“
Vkládám sem odkaz > – kde najdete skutečně hodně, hodně výsledků na stejnou chybu „error 49“ u HP tiskáren – neskutečný. Kdyby výrobce chtěl, takovou chybu odstraní u jedné tiskárny a už se nebude opakovat. Toto musí být záměr. Divná doba. Nechápu, jak je to možné.
Video na opravu – výměna síťové jednotky tiskárny >
Kurvítko č.3 – sekačka Gardena
Napíšu o tom, jakmile budu mít trochu času……
….
Obecně o kurvítkách – proč jsem přesvědčen, že se o kurvítka jedná?
Vtipné, jak se to hezky sype jeden kousek za druhým. Jako kdyby se ti výrobci předháněli, kdo je lepší v kurvítkách.
Kdo z výrobců nemá kurvítko – jako kdyby nebyl dobrej výrobce. Zdá se mi, že to, co píši níže, moc zatím nefunguje. Protože všechny tyto spotřebiče vydrží cirka 2-3 roky. To nebude náhoda. Zejména, když víte o těch informacích, které píši.
Žárovka v ovládacím panelu. To by vymyslel jen největší pitomec – jednoznačný záměr výrobce. Laserová tiskárna – nelze se připojit – stačí vyměnit síťovou jednotku – ale 99,9 % lidí si ji nevymění. Problém začne přesně po 2,5 letech po zakoupení. Problémy mají skoro všechny poslední typy tiskáren – úplně stejný – error č.49.
Dělá s tím něco Evropská unie (EU)?
Před cirka 3-4 lety jsem četl a byl jsem tím příjemně překvapen, že se o tom v EU veřejně mluví a že se chystá nějaká legislativní změna. A tak jsem si na to při této drahé příležitosti vzpomněl a začal hledal bližší informace, kam se to po těch letech posunulu, či neposunulu. A byl jsem velmi mile překvapen, že EU s tím pohla na své poměry celkem dobrým směrem.
Podle nových pravidel – Ecodesign for Sustainable Product Regulation – ESPR (1), platné od července 2024, záměrná konstrukční integrace levné součástky (např. LED světýlka) do drahého celku bude – přesně monitorována a hodnocena, mohla být zakázána, pokud bude porkázáno, že účelem bylo znemožnit levnou opravu. Výrobci budou muset doložit dostupnost náhradních dílů zvlášť (např. LED světlo samostatně), zajistit snadný přístup k výměně jednotlivých součástek, nikoliv jen celků. Musí být přístup k opravářské dokumentaci nejen poskytován autorizovaným servisům, ale i běžným opravářům nebo „domácím kutilům“.
Vznikne Evropská databáze opravitelnosti a trvanlivosti, kde bude každý výrobek znám idex opravitelnosti (A-E), pokud výrobce úmyslně interguje běžnou součástku (např. LED) do nedemontovatelné jednotky – napři. elektronický panel – může být penalizován nebo vyřazen ze schválení pro trh. Ale pozor, tato pravidla zatím platí jen pro vybrané skupiny výrobků – smartphony, tablety, pračky. U chladniček, sporáků a dalších bílých spotřebičů – již platí částečné ekodesign požadavky od r. 2021, ale nová, silnější pravidla (vč. opravitelnosti) se teprve rozšiřují a harmonizují. V roce 2026 se očekává další rozšíření ekodesignu na další kategorie spotřebičů včetně lednic.
Co z toho celého plyne? Za mne je to pozitivní vývoj v této mašinérii, kde výrobci chtějí jen vyšší obraty bez ohledu na zákazníka/přírodu
To, co jsem vám zde popsal, jako vlastní zkušenost s kurvítkem – LED světlo jako součást neoddělitelného panelu – bude postupně znemožněno, protože:
- bude posuzováno jako neopodstatněná integrace s cílem bránit opravě,
- a právě to spadá pod „praktiky omezující opravu“, které ESPR výslovně reguluje.
Zdroje
1. ESPR – Ecodesign for Sustainable Product Regulation – Nařízení o ekodesignu pro udržitelné produkty – přinásí nové požadavky, jako je trvanlivost, opětovná použitelnost, opravitelnost výrobků, požadavky na recyklovatelný obsah, repasování a recyklaci, atd. – odkaz: https://zelenatransformace.cz/zelena-transformace/zelena-dohoda-a-legislativa/cirkularni-a-odpadova-legislativa/ekodesign/
2. Výrobce ledničky
Další články z kategorie Vše:
Totalitní a autoritativní režim versus demokratický | Současné boje mezi režimy/protipóly | 2. díl
Prozápadní a provýchodní propaganda | Co se to s námi stalo?
Jsou žvýkačky toxické? Bez obalu a bez pohádek
Hledám možná právě tebe do týmu radyzezivota.cz | Staň se spoluvlastníkem
Makovec bez mouky | Přirozeně bezlepkový | 56. recept | Rady ze života